Select Page

Als mens willen we allemaal gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Het is een natuurlijke menselijke behoefte. Waarom gebeurt dit dan zo weinig op de werkvloer. In de afgelopen jaren ben ik tijdens de coaching heel wat mensen tegengekomen die, vooral door hun werkgever niet gezien gehoord en gewaardeerd werden. Zowel in positieve als in negatieve zin. Ook als iemand niet goed functioneert of steken laat vallen in het werk, wordt het ‘echte’ gesprek niet gevoerd. Vaak krijgt iemand een andere functie of blijft hangen in een functie die niet geschikt voor ze is met grote gevolgen voor de omgeving. Voor beide partijen is dit uiteindelijk schadelijk. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Waarom vinden we het toch zo moeilijk om een ‘echt’ gesprek te voeren op het werk. Wat mij betreft heeft dit alles te maken met het aangaan van de verbinding tussen twee mensen. Verbinding vraagt om kwetsbaarheid en kwetsbaarheid op de werkvloer is vaak nog niet geaccepteerd. De angst bestaat dat we worden ‘afgerekend’ als we ons open en eerlijk opstellen (en dit zal in de praktijk ook regelmatig gebeuren). De werkgever zou in mijn beleving hierin altijd het goede voorbeeld moeten geven en de eerste stap zetten naar een omgeving waarin verbinding en dus kwetsbaarheid er mag zijn. 

Zelf ben ik een aantal jaren geleden weggegaan bij een organisatie die mij dit niet kon bieden. Achteraf is de reden heel duidelijk, terwijl toen ik er middenin zat, ik dit niet kon duiden. Ik kan niet goed functioneren als ik niet volledig mezelf kan zijn.

Daarom werk ik nu bij een werkgever die nooit gevraagd heeft om mijn cv, maar die graag met mij wil werken omdat ik ben wie ik ben. Die mij niet afrekent op aantallen maar mij waardeert als mens en wat ik daarin te bieden heb voor het bedrijf. Die, met de benen op tafel, gesprekken met mij voert om te horen hoe het met mij gaat. Altijd vanuit gelijkwaardigheid en met respect voor elkaar. Je doet het samen of je doet het niet. Dit betekent dat ik me kwetsbaar op kan stellen zonder dat ik word afgerekend. Zo leren we van elkaar en groeien we als bedrijf. Ik word gezien, gehoord en gewaardeerd. En ik kan je één ding verklappen, beter dan dat wordt het niet.


Ps: nieuwsgierig geworden naar het bedrijf? Neem gerust een kijkje op www.wiz-arts.nl.

illustratie van kermit de kikker, niet horen, zien en zwijgen